keskiviikkona, tammikuuta 16, 2013

Juoman muotoilija



Rami Toivosen muotoilemat tuotteet kulkevat suomalaisten käsissä joka päivä. Hänen suurimmat asiakkaansa ovat juomataloja, joiden muovi- ja lasipulloja lähes jokainen kantaa kotiin kaupasta täysinä ja palauttaa automaattiin taas tyhjänä.

Kuva © Markus Henttonen
Parhaimmillaan muotoilu kertoo ensivilkaisulla pakkauksen sisällön, mutta pulloilla on paljon myös näkymättömiä reunaehtoja. Jokainen materiaaligramma maksaa, minkä lisäksi pakkausten pitää mahdollistaa ja kestää monenlaista käsittelyä.

– Paksuus määrää, mitä muotoja pulloon saa aikaiseksi. Muodolla taas määritellään, kuinka paljon neste kuohuu täytettäessä, miten se liikkuu valmistajan rullaradoilla ja pullonpalautusautomaateissa ja miten se voidaan etiketöidä.

PET-kierrätysmuovipullot merkitsivät uutta aikaa myös muotoilulle.

– Teollisuus alkaa vähitellen ymmärtää, että edullisempien pakkausten myötä tuli mahdolliseksi rakentaa tuotekohtaisia brändejä.

Suurteollisuudessa muotoilija kuuntelee tarkasti tuotannon ja markkinoinnin asiantuntijoita. Pienyrittäjille ja käsityöläisille Toivonen luo koko brändin visuaalisen olemuksen pakkauksista esitteisiin ja nettisivuihin.

Työvuodet puuseppänä ennen muotoiluopintoja ovat auttaneet Toivosta ymmärtämään asiakkaiden tarpeita. Välillä hän kaipaa kalustemuotoilua, mutta itseään hän ei halua brändätä.

– Vanhana puuseppänä tykkään kuitenkin, kun saan jotain näkyvää aikaiseksi.


Haastattelu on aiemmin julkaistu Muotoilijakuvia-kirjassa. Tämä on haastattelu 7/25.
Markus Henttosen kuvat ovat nähtävissä myös hänen nettisivullaan.


Ei kommentteja: